poradna-podnikanie-otazky-odpovede

Poradňa: Zákazník vracia e-shopu tovar, musím mu vrátiť aj poštovné?

Otázka: Zákazník sa rozhodol, že tovar z e-shopu vráti bez udania dôvodu do 14 dní. Musíme mu vrátiť aj poštovné?

Odpoveď:

Ak sa zákazník rozhodne využiť svoje právo na vrátenie tovaru bez udania dôvodu do 14 dní, potom mu e-shop musí vrátiť aj poštovné.

Túto povinnosť určuje Zákon na ochranu spotrebiteľa pri predaji na diaľku č. 102/2014. Ten hovorí, že:

Predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov.

Takže ak vám zákazník odošle oznámenie o odstúpení od zmluvy, musíte mu vrátiť celú kúpnu sumu vrátane poštovného. Aj vrátane ostatných poplatkov, napríklad príplatku za dobierku.

Ale pozor, zákazníkovi vraciate len poštovné do výšky najlacnejšej formy dopravy, ktorú v e-shope ponúkate. Zákon hovorí:

Predávajúci nie je povinný uhradiť spotrebiteľovi dodatočné náklady, ak si spotrebiteľ výslovne zvolil iný spôsob doručenia, ako je najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim. Dodatočnými nákladmi sa rozumie rozdiel medzi nákladmi na doručenie, ktoré si zvolil spotrebiteľ, a nákladmi na najlacnejší bežný spôsob doručenia ponúkaný predávajúcim.

Ak ponúkate v e-shope ponúkate napríklad doručenie Slovenskou poštou za 3€ a doručenie kuriérom za 5€, a zákazník si zvolil dopravu práve kuriérom, vrátite mu len rozdiel týchto súm, teda 5€ – 3€ = za poštovné mu vrátite len 2 eurá.

Ak zákazník neplatil za doručenie tovaru žiadne poštovné (poštovné bolo zdarma), tak mu samozrejme nevraciate žiadne poštovné.

Pripomíname, že osobný odber sa neráta ako spôsob doručenia, takže ak ponúkate v e-shope aj osobný odber zadarmo a zákazník si zvolil najlacnejšiu možnosť doručenia poštou za 3€, vrátite mu 3 eurá.

Nezabudnite, že poštovné musíte vrátiť zákazníkovi automaticky, nie až keď o to požiada.

Ak riešite problém s poštovným v prípade, ak chce zákazník vrátiť len časť tovaru, odporúčame náš článok Ako má e-shop postupovať, ak chce zákazník vrátiť len časť tovaru z objednávky?

Prečítajte si podrobnejšie informácie:

Tipy pre vaše podnikanie raz týždenne na váš e-mail. Zadarmo:

Prečítajte si tiež...