poradna-podnikanie-otazky-odpovede

Poradňa: Zákazník e-shopu vracia tovar, môžem mu z vrátenej sumy strhnúť poštovné?

Otázka: Zákazník si v našom e-shope objednal tovar a rozhodol sa vrátiť ho v rámci 14-dňovej lehoty na odstúpenie od zmluvy. Môžeme mu z vrátenej sumy strhnúť poplatok za poštovné?

Odpoveď:

Zákazník, ktorý kúpil tovar v e-shope, má právo vrátiť ho bez udania dôvodu do 14 dní. Ak zákazník takto vráti tovar, musíte mu vrátiť celú kúpnu sumu, ktorú zákazník zaplatil.

Zákon o ochrane spotrebiteľa č. 102/2014 hovorí, že:

predávajúci je povinný bez zbytočného odkladu, najneskôr do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi všetky platby, ktoré od neho prijal na základe zmluvy alebo v súvislosti s ňou, vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov.

Zákazníkovi teda musíte vrátiť celú sumu, ktorú zaplatil a nesmiete z nej strhnúť nielen poštovné, ale ani žiaden iný poplatok.

Okrem toho, zákazníkovi musíte vrátiť aj poštovné, ktoré platil s pôvodnou objednávkou (ale len do výšky najlacnejšej formy dopravy, ktorú v e-shope ponúkate).

Pripomíname, že zákazník môže odstúpiť od zmluvy aj predtým, než mu bude tovar doručený. Ani v takom prípade si nemôžete účtovať žiaden poplatok za stornovanie objednávky a takisto nemôžete z vrátenej sumy strhnúť žiadnu sumu za poštovné.

Ak zákazníkovi vrátite peniaze, z ktorých si odčítate akýkoľvek poplatok (poštovné, storno a pod.), potom vám hrozí pokuta od Slovenskej obchodnej inšpekcie. Rátajte s výškou pokutu okolo 400 EUR*.

Nezabudnite, že ani do obchodných podmienok e-shopu si nemôžete zakomponovať žiadne ustanovenia o tom, že v prípade odstúpenie od zmluvy bude z vrátenej sumy odčítaný nejaký poplatok.

Rozhodnutie SOI č. D/0269/02/2017

Tipy pre vaše podnikanie raz týždenne na váš e-mail. Zadarmo:

Prečítajte si tiež...