Moderné sklady stále spoliehajú na správne základné vybavenie

Moderné centrálne sklady, aj ten plný robotov a vybavený kvalitným softvérom, sa nezaobídu bez základných vecí a musia dodržiavať pravidlá „starej“ doby. Reč je napríklad o systéme organizácie uskladňovania jednotlivých typov produktov, plánovanie centrálnych nákupov, označenia atď. Každý kvalitne riadený sklad je tiež postavený na správne vybraných úložných priestoroch a nádobách.

V honbe za zvyšovaním efektivity skladu nie je dobré zabúdať na základné veci, ktoré šetria prácu ako nákupcom, tak skladníkom. Nákupca potrebuje k svojej práci aktuálne dáta o reálnej situácii v sklade, či už ide o informácie o stave zásob konkrétneho tovaru, alebo možnosti jeho uloženia, tj. aktuálny stav voľných priestorov.

Zároveň, sklad vyžaduje správne dispozície na to, aby bol schopný pojať potrebné množstvo tovaru. Každý typ tovaru pritom má špecifické nároky na uskladnenie, či už ide o uskladňovanie na palete, v nádobách, stene či o potrebu uskladnenia „navysoko“. Skladníkom potom môžu výrazne ušetriť prácu veci ako šikmé police či valčeky, po ktorých môžu byť posúvané nádoby či krabice s tovarom. Regály takisto musia uľahčovať úsilie potrebné na uskladnenie či vyskladnenie tovaru za pomoci techniky.

Nemenej dôležité je správne značenie ako jednotlivých sekcií skladu, tak konkrétnych regálov a políc. Však si spomeňte, ako má označená svoje výdajné miesta IKEA, v ktorých sa orientujú aj bežní zákazníci …

Pri výbere ukladacích plôch pre Váš sklad je vhodné položiť si 7 nižšie uvedených otázok, ktoré Vám pomôžu určiť, aké vlastnosti by mali mať skladovacie plochy v jednotlivých častiach skladu:

  • aké sú špecifické požiadavky na skladovanie tovaru,
  • ako často sa bude s uskladneným tovarom manipulovať,
  • v čom bude tovar uskladnený (voľne, v škatuliach, šanónoch, na paletách a pod.),
  • akú nosnosť majú mať jednotlivé poschodia regálu aj regál ako taký,
  • akú hĺbku regálu vyžaduje uskladnený tovar,
  • aké by mali byť rozmery regálu (vrátane možnosti umiestnenia viacerých regálov nad sebou),
  • či tovar vyžaduje použitie zadných stien, prídavných políc či oddeľovačov.

Zároveň, zámer kúpy vybavenia skladu je vhodné konzultovať s dodávateľskou firmou, ktorá má skúsenosť s dodávkami regálov, políc, sudov, barelov a pod. do viacerých typov skladov a zároveň firmou, ktorá má vo svojej ponuke veľké množstvo typov týchto produktov.

Zle riadený sklad, či už ide o jeho fyzické zariadenie alebo spôsob evidencie, dokáže pôsobiť veľké komplikácie. Stačí, keď sa pozriete na stránky veľkých e-shopov, či ich profily na portáloch typu Facebook a Heuréka, a uvidíte, aké komplikácie pôsobia klientom neskoré či odvolané dodávky tovaru spôsobené neskorou expedíciou, nedostupnosťou či dlhou čakacou dobou z dôvodu oneskorenej objednávky nového tovaru smerom k dodávateľovi.

Tipy pre vaše podnikanie raz týždenne na váš e-mail. Zadarmo: