doklad--o-kupe-eshop-internetovy-predaj

E-shopy a doklad o kúpe pre zákazníka

Nikdy nezabudnite zákazníkom e-shopu vystaviť doklad o kúpe. Platí to aj v prípade, ak tovar odosielate na dobierku – či už cez kuriéra, Slovenskú poštu alebo prostredníctvom výdajných miest typu Zásielkovňa. A tiež aj v prípade platby vopred, aj pri osobnom odbere a pri platbe kartou.

Zákon o ochrane spotrebiteľa prikazuje predávajúcemu, aby zákazníkovi vždy vydal doklad o kúpe. Zákon neurčuje podobu takéhoto dokladu o kúpe, len aké náležitosti musí obsahovať.

Zdôrazňujeme, že potvrdenie, ktoré zákazník dostane pri prevzatí dobierky od kuriéra alebo od Slovenskej pošty alebo na výdajnom mieste služieb typu Zásielkovňa, nie je dokladom o kúpe, je to len doklad o zaplatení dobierky.

Prečítajte si, čo je doklad o kúpe a aký je rozdiel medzi ním a bločkom z registračky.

Dokladom o kúpe môže byť buď bloček z registračky, faktúra (aj v elektronickej podobe), dodací list a podobne. Avšak právoplatným dokladom o kúpe je takýto doklad len vtedy, ak obsahuje všetky náležitosti:

  • obchodné meno a sídlo predávajúceho, prípadne miesto podnikania fyzickej osoby,
  • adresa prevádzkarne,
  • dátum predaja,
  • názov a množstvo výrobku alebo druh služby,
  • cena jednotlivého výrobku alebo služby a celková cena, ktorú spotrebiteľ zaplatil.

Niektoré e-shopy nevystavujú zákazníkom faktúry a tak sa môže stať, že zákazník vôbec neodstane doklad o kúpe (nie doklad o zaplatení). Preto e-shopom odporúčame, aby zákazníkovi vždy a pri každej objednávke odoslali alebo priložil k zásielke faktúru alebo dodací list so všetkými náležitosťami. V prípade osobného odberu priložte faktúru alebo dodací list spolu s prevzatým tovarom. Takto má e-shop zaručené, že zákazník dostal doklad o kúpe, ktorý je povinný vždy vystaviť.

Nezabudnite, že na faktúre / dodacom liste musí byť aj presná špecifikácia odpredaného tovaru či služby, nestačí uviesť len tovarovú skupinu. Podrobnosti nájdete v článku Čo musí obsahovať doklad o kúpe.

Hlavnou úlohou dokladu o kúpe je, aby si zákazník na základe neho mohol uplatniť svoje právo na reklamáciu. To je tiež dôvod, prečo na doklade o kúpe musí byť presná špecifikácia tovaru, ktorý si zákazník zakúpil.

Poznámka: ak spolupracujete s nejakým kamenným obchodom, ktorý slúži ako výdajné miesto pre zásielky z vášho e-shopu, tento kamenný obchod nemôže zákazníkom pri osobnom odbere vydávať bloček z ich registračnej pokladne ako doklad o kúpe.

Odporúčame: prečítajte si, kedy musí e-shop používať registračnú pokladňu.

Tipy pre vaše podnikanie raz týždenne na váš e-mail. Zadarmo:

Prečítajte si tiež...