dojcenske-mlieka

Dojčenská výživa: pozor na zakázanú reklamu i zľavy

Viete, že takéto potraviny nemôžete predávať so zľavou alebo v akcii? Prečítajte si, aké špeciálne pravidlá sa vzťahujú na predaj dojčenskej výživy.

Ak v predajni alebo v e-shope ponúkate na predaj potraviny na počiatočnú výživu dojčat alebo na následnú výživu dojčat, nezabudnite na osobitné predpisy pre ich reklamu, propagáciu, zľavy či akcie.

Týka sa to napríklad dojčenských (kojeneckých) mliek ako je napríklad Sunar, Nutrilon, Beba, Hipp, Humana a pod.

Pri takýchto produktoch je zakázaná ich reklama (s výnimkou reklamy v publikáciách špecializujúcich sa na starostlivosť o dieťa a vo vedeckých publikáciách).

Zároveň je osobitne zakázaná reklama týchto produktov v predajni alebo v e-shope (teda na mieste predaja). Nie je dovolené ani rozdávanie vzoriek a podobných propagačných aktivít. Takéto potraviny napríklad nemôžete dať zákazníkovi ako darček, ani k takýmto potravinám nemôžete pribaľovať nejaký darček – ani napríklad zľavový kupón.

Zároveň tieto potraviny nesmiete predávať zákazníkom so zľavou alebo v akcii – a to ani v kamennom obchode ani v e-shope.

Zákaz reklamy a propagácie potravín počiatočnú výživu dojčat alebo na následnú výživu dojčat upravuje Výnos č. 16826/2007-OL Ministerstva zdravotníctva, ktorý hovorí:

Akákoľvek reklama na mieste predaja, poskytovanie vzoriek alebo iné propagačné praktiky, ktoré by podnecovali predaj potravín na počiatočnú výživu dojčiat priamo spotrebiteľovi na maloobchodnej úrovni, ako sú osobitné výstavy, diskontné kupóny, prémie, špeciálne predaje, stratové tovary a spojené predaje, je zakázaná.

Prevádzkovateľ, ktorý vyrába alebo distribuuje potraviny na počiatočnú výživu dojčiat, nesmie ponúkať verejnosti alebo tehotným ženám, matkám alebo príslušníkom ich rodín tieto potraviny zadarmo alebo so zníženou cenou, ich vzorky ani akékoľvek iné propagačné darčeky, či už priamo, alebo nepriamo prostredníctvom systému zdravotnej starostlivosti alebo zdravotníckych pracovníkov.

Reklamu potravín na počiatočnú výživu dojčiat možno uvádzať len v publikáciách špecializujúcich sa na starostlivosť o dieťa a vo vedeckých publikáciách, pričom takáto reklama potravín na počiatočnú výživu dojčiat musí spĺňať podmienky podľa odsekov 3 až 7 a 8 písm. b) a môže obsahovať len informácie vedeckého a faktického charakteru. Takéto informácie nesmú naznačovať alebo vytvárať dojem, že kŕmenie z fľaše je rovnocenné alebo nadradené dojčeniu.

Na dodržiavanie uvedených pravidiel dohliada Úrad verejného zdravotníctva, ktorý predajcom udeľuje aj pokuty. Napríklad internetový predajca dostal pokutu 1.500 EUR za to, že vo svojom e-shope ponúkal dojčenský produkt HiPP 1 BIO Combiotic so zľavou.*

Dávajte si preto v kamennom obchode aj v e-shopoch pozor, aby ste takéto produkty neponúkali zo zľavou či v nejakej akcii.

Tipy pre vaše podnikanie raz týždenne na váš e-mail. Zadarmo:

Prečítajte si tiež...