ako-fungueje-dobierka

Ako funguje dobierka

Začínate s e-shopom a neviete ako funguje dobierka? Prečítajte si, ako funguje odosielanie tovaru na dobierku, koľko to stojí, aké sú výhody a nevýhody a na čo si dať pozor.

Dobierka je služba doručovacej spoločnosti, ktorá odovzdá zásielku príjemcovi pri prevzatí v momente, keď za ňu zaplatí.

To znamená, že ak si váš zákazník objedná tovar „na dobierku“, nemusí za tovar platiť vopred, ale zaplatí za neho až keď mu bude doručený.

S dobierkou sa môžete stretnúť najčastejšie pri službách Slovenskej pošty, ale v dnešnej dobe ponúkajú dobierkové služby aj súkromní prepravcovia (kuriérske spoločnosti).

Dobierka je teda služba, ktorú ponúka prepravca. Je to príplatková služba, ktorú si môžete objednať k odoslaniu listovej alebo balíkovej zásielky.

Výhody a nevýhody

Výhodou pre vás ako predávajúceho je, že zákazníkovi môžete ponúknuť na výber ďalší spôsob doručenia a platby. Dobierka patrí stále medzi najobľúbenejšie formy dopravy a platby pre zákazníkov.

Zákazníci si radi objednávajú tovar na dobierku, pretože nemusia platiť vopred, ale až pri prevzatí tovaru.

Riziko pre zákazníka spočíva v tom, že kým dobierku neprevezme a nezaplatí, nemôže sa presvedčiť, či je v balíku naozaj tovar, ktorý si skutočne objednal. To zneužívajú rôzni podvodní predajcovia v internetových bazároch. Pri nákupe cez oficiálny e-shop takéto riziko prakticky nehrozí – všetky údaje o predávajúcom nájde zákazník na webe e-shopu a nie je problém ho neskôr kontaktovať (na rozdiel od pokútnych predajcov cez internetové bazáre).

Rizikom pre predávajúceho je, ak si zákazník dobierku neprevezme. Tomu sa žiaľ nedá vyhnúť a každý internetový predajca sa stretne s neprevzatou dobierkou. V takom prípade sa vám tovar vráti späť a samozrejme vami uhradené poštovné vám už nikto nevráti. S týmto rizikom treba pri prevádzke internetového obchodu rátať a započítať ho do cien tovaru alebo poštových služieb. V prípade, ak sa vám dobierka vráti, pošta vám naúčtuje aj poplatok za vrátenie zásielky (v cene za doporučený list v najnižšej hmotnostnej kategórii a v príslušnej triede).

Ako odoslať  tovar na dobierku

Slovenská pošta

V prípade, ak si zákazník objedná tovar na dobierku, postupujete ako pri odosielaní bežnej listovej alebo balíkovej zásielky.

Tovar môžete odoslať pokojne ako listovú zásielku (nemusí to byť balík), pokiaľ nepresiahne hmotnosť 2kg a súčet rozmerov nebude väčší ako 90cm (t.j. dĺžka + šírka + hrúbka nesmie byť spolu viac ako 60cm) a zároveň najdlhší rozmer nebude väčší ako 60cm. Ak bude hmotnosť vyššia ako 2kg a balenie prekročí niektorý z uvedených rozmerov, musíte tovar odoslať ako balík.

Zabalíte tovar, správne ho označíte a vyplníte elektronický podací hárok (alebo vyplníte klasický podací hárok na pošte, no ten je o niečo drahší). Odnesiete zásielku na poštu, nadiktujete číslo podacieho hárku a zaplatíte poštovné.

Nezabudnite k cene tovaru a poštovného prirátať aj cenu dobierky. Cenu poštovného a dobierky musíte použiť takú, akú máte uvedenú na webstránke a s ktorou zákazník súhlasil pri vytvorení objednávky. Nesmiete zákazníkovi zvýšiť cenu za dobierku, musíte použiť takú cenu, akú ste zákazníkovi potvrdili v objednávke.

Pošta doručí zásielku zákazníkovi, ten uhradí sumu pošte a pošta vám následne peniaze pošle na váš účet (alebo vám doručí poštový poukaz a peniaze si vyzdvihnete na pošte, v závislosti od možnosti, ktorú si vyberiete v podacom hárku).

Ak zákazníkovi odosielate tovar na dobierku, nevystavujete mu žiaden blok z registračnej pokladne ani iný pokladničný doklad. Zákazník dostane doklad o zaplatení od pošty a vašim dokladom o prijatí platby bude výpis z vášho bankového účtu. To platí aj v prípade, že si tovar objednáva zákazník „na firmu“.

Dobierka pri odoslaní kuriérom

Každá kuriérska služba má svoje vlastné podmienky, ale v zásade to funguje podobne ako pri odosielaní zásielky cez Slovenskú poštu. Odošlete tovar a po doručení vám kuriérska spoločnosť odošle peniaze na váš účet.

Ako vypočítať cenu dobierky

Príplatok za dobierku musíte mať uvedený na webstránke a zákazník sa musí o cene príplatku za dobierku dozvedieť ešte pred vytvorením objednávky. Ak zákazníkovi účtujete príplatok za dobierku, musí to zákazník vidieť v sumáre objednávky a takisto to musí byť uvedené v potvrdení objednávky a vo faktúre.

Príplatok za dobierku cez Slovenskú poštu sa pohybuje od 0,70 – 1,10 EUR podľa typu zásielky (zásielka prvej alebo druhej triedy, podľa toho či vám peniaze budú odoslané na účet alebo na adresu a podľa toho, či použijete elektronický podací hárok alebo ho vypíšte klasicky na pošte). Cez elektronický podací hárok je cena nižšia.

Príklad: odosielate tovar zákazníkovi v hodnote 20 EUR ako listovú zásielku 1. triedy, doporučene. Hmotnosť zabalenej zásielky je 500g. Cena poštovného za takúto zásielku je 1.80 EUR. Použijete elektronický podací hárok a peniaze si necháte poslať na váš bankový účet. Príplatok za dobierku bude v tomto prípade 0,70 EUR. Vy na pošte zaplatíte poštovné s dobierkou spolu 2.50. Zákazníkovi ste v objednávke potvrdili cenu poštovného 2 EUR a príplatok za dobierku 1.50 EUR. Celková suma na dobierke bude 20 EUR za tovar 2 EUR poštovné a 1.50 za dobierku, spolu 23.50. Zákazník pri prevzatí zaplatí túto sumu.

Dobierka po anglicky

Ak nakupujete v zahraničných e-shopoch, potom bude pre vás užitočná informácia, že po anglicky sa dobierka volá cash on delivery (v doslovnom preklade „hotovosť pri doručení“) a často sa označuje len skratkou COD.

Tipy pre vaše podnikanie raz týždenne na váš e-mail. Zadarmo:

Prečítajte si tiež...